Naar het inspiratie overzicht

Deel dit bericht  
25-09-2017 / Blog
Arjen van Berkum ///

Manifest voor Vertrouwen (GDPR)


Ik weet niet of uw bedrijf al bezig is met privacy en data? En of u weet wat er allemaal wel en niet mag? Als u beide vragen ontkennend beantwoordt, hebt u een serieus probleem. Het heet: GDPR. Ik raad u aan het internet op te gaan en te kijken wat GDPR inhoudt. En ga dan eens nadenken...

 

Over data en rechten
GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Oftewel: een pakket regels voor data, datagebruik en de rechten van de burger. En dus ook van uw klanten. In 2016 is deze Europese wet aangenomen en menig advocaat en specialist heeft er inmiddels wel een mening over. In 2018 moet alles ‘rond’ zijn. Toch is het ook een wet zonder jurisprudentie: die is er eenvoudigweg nog niet.

Wat komt er met de GDPR op u af?

Ik zou geen Chief Disruption Officer zijn om die vraag niet meteen om te draaien. In plaats van ‘wat komt er op u af’, zeg ik ‘wat moet u ermee?’. Of belangrijker nog: ‘wat wilt u ermee?’ Dat betekent dat u de angst voor boetes, reputatieschade en dergelijke maar even moet parkeren. Gebruik de GDPR liever om na te denken. Waarom verzamelt u data en wat zou u ermee willen doen? En stap daarbij ook in de schoenen van uw klant: hoe kijkt u er tegenaan als consument en ‘gebruiker’? Of als mens…?

 

Een voorbeeld waar ik bang van word….
En óf die vragen van belang zijn! Als mijn supermarkt 30 jaar lang mijn eetgewoonten kan volgen en die resultaten bewaard heeft, dan is er misschien wel iets te voorspellen over mijn levensverwachting. En stel nou dat de supermarkt deze data aan een verzekeraar verkoopt: want die kan er vast een betere premiestelling mee bereiken. Is dat dan ethisch verantwoord? Nee dus. Deze data zijn immers verzameld met een ander doel. En dat doel was om mij meer bij deze supermarkt te laten kopen toch? Hoe weet ik als burger wie er met ‘mijn’ data rommelt? Tijd voor een Manifest!

 

Vertrouwen is waarde
Ik geloof dat de meest relevante eenheid tussen mensen en organisaties het woord 'vertrouwen' wordt in de toekomst. Vertrouwen is een munteenheid. Vertrouwen is waarde. Vertrouwen bepaalt waar ik dingen wel of niet zal kopen. En ook: wie ik wel of niet mijn data toevertrouw.

 

Hoezo mag ik niet bij mijn klantengegevens?!

Dat brengt mij bij de volgende stap. Vertrouwen wordt gedreven door transparantie. In concreto: wees duidelijk, eerlijk en open over wat je doet, wat je ermee doet en waar de mensen op kunnen rekenen. Het is ontzettend belangrijk dat dat op een goede manier door technologie geregeld en ondersteund wordt. Hoezo, kan ik niet inloggen bij een supermarkt en zien wat ze van me opslaan via mijn klantenkaart? Ik zie alleen maar stukjes ervan, terwijl ik het totale plaatje wel eens wil zien. U niet?

 

Garandeer het gewoon!
Dus mijn oproep aan alle bedrijven en organisaties is: begin met uw klanten te garanderen dat verzamelde data niet wordt doorverkocht. Dat u die data alleen zult gebruiken om relevante aanbiedingen te doen, die behoren bij de reden waarom die data verzameld is. Dat begint met een helder statement op uw website te zetten. Toch is dat iets wat vrijwel niemand nu al echt doet. Halfhartig, dat soms wel. Maar voluit?

 

Moreel kompas
Zeggen wat je moreel kompas is, is meer dan een MVO-beleid; het is een richtlijn om je handelingen aan te toetsen. En dat gaat veel verder dan de GDPR: want dat is voldoen aan de letter van de wet. Een moetje. De geest van de wet gaat veel verder. Het is uw DNA.






Naar het inspiratie overzicht