Naar het inspiratie overzicht

Deel dit bericht  
24-03-2017 / Blog
Arjen van Berkum ///

Waarom Digitale Transformatie veel méér is dan ‘zomaar een dingetje’


Regelmatig praat ik met relaties in de publieke en private sector over Digitale Transformatie. En vaak moet ik dan uitleggen dat het bij Digitale Transformatie dus niet alleen gaat over een beetje betere of slimmere dienstverlening. Het gaat om zoveel méér.

 

Het gemak van phygital
Neem phygital: de wereld waarin digitaal en fysiek elkaar vinden. Zoals IoT-devices op de winkelvloer. Ze geven een nieuwe dimensie aan het herkennen en optimaliseren van de klantervaring. Een voorbeeld is de slimme spiegel in je favoriete kledingzaak. Voor je er erg in hebt, registreert die je maten van teen tot kruin. Het enige wat jij ‘s avonds op de bank doet, is nog even de juiste kleur aanvinken en bestellen. Vervolgens krijg je alles tailormade thuisbezorgd. Handig toch? En zo zijn er meer voorbeelden; een slimme tandenborstel die niet alleen jouw poetsbeurt inspecteert, maar ook gaatjes registreert. Misschien maakt ie zelfs al meteen een afspraak bij de tandarts voor je. Of wat te denken van een onderhuidse chip die jouw medische conditie bijhoudt en via jouw mobiel aan jouw huisarts doorgeeft? Simpel en doeltreffend lijkt me zo.

 

Het mes in het proces
Maar er is meer. Digitale Transformatie gaat namelijk ook over geheel nieuwe organisatieprocessen. Dat is alweer een stap verder dan een beetje slimme spiegel of tandenborstel. Als u bijvoorbeeld bankier bent, zou ik me serieus gaan afvragen van welk proces u vandaag onderdeel uitmaakt. En, is dat proces morgen nog wel nodig? Of lezen we uw informatie voortaan terug via een slimme app op onze smartphone? En hoe zit het met het recruiten van nieuwe collega’s? Waarom gebruiken bijvoorbeeld het UWV of de gemeente geen Facebook om mensen vanuit de WW aan het werk te krijgen?

 

Een wereld van nieuwe ervaringen
Waar Digitale Transformatie óók om draait is de toevoer van nieuwe producten. Of beter: nieuwe ervaringen rondom die producten. Want een product kan straks iedereen printen, maar een unieke ervaring bouwen? Die rolt niet uit je 3D-printer. Neem nu bungeejumpen. Dat is als product niet heel ingewikkeld; een goed elastiek en een hoge brug brengen je al een heel eind. Maar als ervaring is het iets heel anders, ongrijpbaar haast.

 

DO IT!
Toch zijn gadgets, processen of ervaringen niet het belangrijkste van de Digitale Transformatie. Het is de nieuwe mindset die wij ons moeten aanmeten. De kern daarvan is… blijven proberen. Elke dag weer. Dus elke dag proberen iets vernieuwends te doen. Probeer eens een virtual reality bril, maak je office smart met IoT, zet een robot aan de receptie of stimuleer moleculair koken in het bedrijfsrestaurant. Want alleen dan komt er ook echt vernieuwing. Dat maakt Digitale Transformatie zo veelomvattend. Het is namelijk alles. :)






Naar het inspiratie overzicht