Naar het inspiratie overzicht

Deel dit bericht  
22-02-2017 / Blog
Arjen van Berkum ///

De disruptieve kant van leren


Waarom vieren zo veel bedrijven hun ‘sales van de maand’ en zo weinig hun ‘fout van de maand’? Terwijl er zo veel GOUD uit onze missers te halen valt! Dat bedoel ik met: de disruptieve kant van leren.

 

Deze vraag wordt mij vaak gesteld: hoe ik denk over leren in relatie tot ondernemerschap en het durven nemen van al dan niet gecalculeerde risico's. Het antwoord ligt voor mij in de manier waarop we vandaag de dag al heel veel zaken runnen. Veranderingen, IT- projecten en noem maar op. We doen dat namelijk als een permanente beta-test. Inclusief durven oefenen en durven falen.

 

Nooit klaar
Neem een simpele website als voorbeeld. Als je accepteert dat een website nooit af is en altijd in ontwikkeling, dan denk je in een permanente beta-test. Je meet continu wat de effecten van je user experience zijn en wat het beste werkt. Dat wat niet werkt, gooi je weer weg. Zo bouw je continu aan vernieuwing. Zónder een strak releaseplan en een einddatum waarop je website af is. Die is namelijk nooit af. Dat moet je accepteren.

 

Fout van de maand
Durven falen is misschien nog wel belangrijker dan het accepteren van ´nooit klaar´ zijn. Zonder falen behaal je ook geen succes. Een beetje zoals er zonder dal geen piek kan zijn. Het inrichten van falen vinden veel mensen bij bedrijven moeilijk. Tenminste: ik ken heel veel bedrijven die de ‘sales van de maand’ vieren, maar heel weinig bedrijven die de slingers uithangen bij de ‘fout van de maand’.

 

Openheid is key
Ik geloof dat glorieus falen, en vervolgens de gevolgen van dat falen beperkt houden, natuurlijk niet overal kan. Het verschilt nogal per beroepsgroep en hoe ‘mission critical’ je business, projecten en opdrachten zijn. Maar ook daar worden soms fouten gemaakt en een cultuur van fouten verstoppen werkt niet. Openheid is key.

 

Dare To Disrupt
Oefenen, fouten maken, de permanente beta-test; het  zijn allemaal manieren die onderliggend zijn aan mijn stokpaardje: omarm onzekerheid, geniet van het onbekende en accepteer dat je niet alles kunt controleren. En wees dus niet bang voor een misser op zijn tijd. De beste innovaties zijn ontstaan door te leren van fouten.

 

Meer over dit onderwerp?

Conclusion Digital: hier testen we uw ideeën in de markt, om fouten tijdig op te sporen

Conclusion Mission Critical: omdat er ook situaties zijn waar niemand wil en mag falen. Hoe bereikt u dat? 

Bright Alley: voor e-learning en serious games. Voor als u binnen uw organisatie aan de slag gaat met #DareToDisrupt

 






Naar het inspiratie overzicht