Naar het inspiratie overzicht

Deel dit bericht  
10-04-2017 / Blog
Jeroen Borst ///

Talk to the Bot!


The next big thing? Conversational interface! Ofwel: chatbots die als echte mensen met u praten of texten. Een reis boeken, verzekering afsluiten of klacht melden? Nog nooit ging het sneller en persoonlijker. Nou ja, persóónlijk…? Maar ondertussen is conversational interface wél de toekomst van onze user experience.

 

Good old Steve
Even terug naar 1984 en de introductie van de Mac. Steve Jobs c.s. maakte de eerste grafische gebruikersinterface (GUI) voor een groot publiek beschikbaar. Zo werden Mac-gebruikers ver weg gehouden van de programmeercodes erachter. Wezenlijk veel veranderd is er sindsdien niet. Maar dat gaat nu dus wel gebeuren: met de conversational interface.  

 

Machine learning
Een conversational interface werkt op basis van een chat. Dit kan met tekst zijn, maar ook met spraak. Achter deze chats gaan slim geprogrammeerde chatbots schuil. Machine learning stelt die bots in staat om steeds beter als ‘echte’ mensen te interacteren.

 

Dááág, irritante webformulieren
De kansen zijn enorm: met conversational interface verbeter je de user experience rond je digitale diensten, software en websites. Kijk bijvoorbeeld hoe Apple dat al doet met haar sprekende en spraakgestuurde assistent ‘Siri’. En Amazone bracht de Echo in de huiskamer die consumenten voorziet van de laatste boodschappen, films, muziek en meer. Maar de conversational interface verlost ons ook van allerlei complexe webformulieren die ons veel tijd kosten om in te vullen. Een vliegticket boeken is nu een peulenschil: de chatbots van KLM begeleiden de reiziger op basis van een conversatie door dit proces.

 

Verzekering afsluiten? In 90 seconden klaar!

De snelle opkomst van de conversational interface biedt ook startups een kans. Juist in traditionele markten die tot nu toe nog niet echt succesvol ‘ge-disrupt’ zijn. Lemonade is een startup uit New York die de drempels om een verzekering af te sluiten met behulp van een chatbot wegnam. Nieuwe klanten kunnen zich binnen 90 seconden verzekeren. Ook schadeclaims verlopen realtime en op basis van een chat. Achter deze chat worden alle acties straight-through-geprocessed. Het systeem beoordeelt de claim, keurt ‘m goed en maakt het geld direct over op de rekening van de klant. The Guardian schreef in januari nog een artikel over dit succes van Lemonade.

 

Naar uw eerste chatbot?

Conversational interface groeit als kool. Diverse technologiepartijen bieden standaard frameworks zoals bijvoorbeeld de chatbot-kit van Microsoft en het messenger platform van Facebook. Facebook belooft haar gebruikers binnen 10 minuten een conversational interface in de lucht te hebben. Het Anne Frankhuis was op 21 maart een van de eerste Nederlandse organisaties met een facebook bot. Wie volgt? U?

 

Start hierover een écht gesprek met Conclusion Digital






Naar het inspiratie overzicht